sobota, 2 lipca 2016

Kolacja rodem z Bliskiego Wschodu



Kuchnia Bliskiego Wschodu to wspólne biesiadowanie przy daniach pełnych, smaków, aromatów i kolorów. Żadna uczta nie może się obejść bez popularnych Mezze - hummusu, pasty z pieczonej papryki, sałatki tabbouleth. Do tego pyszne pieczone mięsa, chlebki pita, ryż lub kuskus. 
Zapraszam Was po przepisy, które przeniosą Was w krainę 1001 nocy. 

Od 4 lica rozpocznie się Tydzień Orientalny w Lidlu! Więc jeśli jeszcze nie mieliście okazji poznać kuchni Bliskiego Wschodu to wybierzcie się na zakupy, a następnie skorzystajcie z moich przepisów :) 


Hummus


Składniki:

Ciecierzyca – nasiona suche – 250g
Pasta sezamowa tahini – 2 łyżki
Czosnek – 1 duży ząbek
Sok z ½ limonki
Kumin – 2 łyżeczki
Oliwa z oliwek – 4-5 łyżek

Wykonanie:

Suche nasiona ciecierzycy zalać wodą i moczyć przez 8 godzin. Następnie ugotować do miękkości.
Ugotowaną ciecierzycę zmiksować z czosnkiem, pastą sezamową, sokiem z limonki i 2-3 łyżkami wody, w której gotowana była ciecierzyca. Do zmiksowanej pasty dodać oliwę, sól i kmin (doprawić do smaku). Następnie stopniowo dodawać oliwę, tak aby otrzymać odpowiednią konsystencję. Można dodać także 1 łyżkę wody gazowanej, aby hummus był bardziej puszysty.






Pasta z pieczonej papryki i orzechów włoskich


Składniki:

Papryki czerwone – 3 sztuki
Papryczki chili (świeże) – 2 sztuki
Orzechy włoskie – 1 szklanka
Czosnek – 3 ząbki
Oliwa z oliwek – 150 ml
Miód – 1 łyżka
Sok z 1 cytryny
Kumin mielony – 1 łyżeczka
Sól
Natka pietruszki i oliwa do dekoracji

Wykonanie:

Papryki myjemy, kroimy na pół i usuwamy gniazda nasienne.
Piekarnik nagrzewamy do 200 stopni z funkcją grilla i grillujemy papryki i papryczki chili, aż skórka papryk zrobi się brązowa. Następnie studzimy papryki i obieramy ze skóry. Papryczki chili pozbawiamy pestek.
W między czasie orzechy włoskie prażymy na suchej patelni.
W blenderze miksujemy czosnek, papryczki chili i obrane papryki z oliwą z oliwek. Całość doprawiamy solą i kuminem. Przekładamy do miseczki, polewamy obficie oliwą i posypujemy natką pietruszki.



Jogurt z tahini


Składniki:

Jogurt naturalny gęsty – 500g
Czosnek – 2 ząbki
Tahini – 2 łyżeczki
Sok z 1 limonki
Miód – 1 łyżeczka
Zatar – 1 łyżeczka
Sól, pieprz
Natka pietruszki i sumak do posypania

Wykonanie:

Jogurt wymieszaj z tahini, miodem i sokiem z limonki. Dodaj drobno posiekany czosnek, zatar i dopraw do smaku solą i pieprzem.
Podawaj schłodzony i posypany natką pietruszki i sumakiem.



Jogurt z ogórkiem i orzechami włoskimi


Składniki:

Ogórek – 1 sztuka
Woda różana – 2 łyżki
Jogurt naturalny gęsty – 700g
Czosnek – 2 ząbki
Orzechy włoskie – 3 łyżki
Mięta świeża – 2 łyżki posiekanej
Mięta suszona – 1 łyżeczka
Sumak - szczypta
Sól

Wykonanie:

Ogórka umyj i pokrój w cienkie paski, posól i odstaw na 10 minut.
Orzechy upraż na suchej patelni i drobno posiekaj. Jogurt wymieszaj z drobno posiekanym czosnkiem, orzechami i odciśniętym z nadmiaru wody ogórkiem. Dopraw solą, sumakiem i dodaj miętę. Podawaj schłodzony jako sos do mięsa, ryby itp.




Sałatka z kaszy bulgur i natki pietruszki


Składniki:

Kasza bulgur – 60g
Sok z 2 limonek
Pęczek natki pietruszki
½ pęczka świeżej mięty
Szalotki – 2 sztuki
Oliwa z oliwek – 3 łyki
Miód – 2 łyżki
Sól, pieprz
Opcjonalnie – pomidor lub granat


Wykonanie:

Kaszę bulgur gotujemy w lekko osolonej wodzie, a następnie studzimy. Dodajemy do niej drobno posiekaną natkę pietruszki, miętę i szalotki. Całość doprawiamy do smaku solą i pieprzem i mieszamy z oliwą z oliwek, miodem i sokiem z limonek.
Opcjonalnie do sałatki można dodać drobno posiekanego pomidory, albo granat.





Kurczak marokański


Składniki:

Udka z kurczaka (najlepiej bez skóry i kości) – 700g
Sumak – 3 łyżeczki
Kardamon mielony – 1 łyżeczka
Przyprawa Ras el Hanout – 2 łyżeczki
Sok z 1 limonki
Czosnek – 3 ząbki
Oliwa z oliwek – 2 łyżki

Wykonanie:

Wymieszaj z naczyniu wszystkie przyprawy razem z sokiem z limonki, oliwą z oliwek i drobno posiekanym czosnkiem. Zamarynuj mięso z kurczaka w przygotowanej marynacie przez minimum 4 godziny. Po tym czasie rozgrzej piekarnik do 180 stopni i piecz w nim mięso (najlepiej z funkcją grilla) przez 40-50 minut ( w zależności od wielkości kawałków mięsa).
Mięso podawaj z ryżem lub kaszą kuskus i warzywami.




Kebab jagnięcy 


Składniki:

Jagnięcina mielona – 500g
Cebula – 1 sztuka
Papryczka chili – 1 sztuka
Czosnek – 4 sztuki
Sumak – 1 łyżeczka
Natka pietruszki – 2 łyżki posiekanej
Sól, pieprz

Wykonanie:

Zmieloną jagnięcinę wymieszaj z drobno posiekaną cebulą, papryczką chili i czosnkiem. Dodaj posiekaną natkę pietruszki, suma, sól i pieprz. Wszystkie składniki dokładnie wymieszaj i odstaw na 15 minut do lodówki.
Po tym czasie uformuj z mięsa delikatnie spłaszczone „wałeczki” i nadziej je na patyczki do szaszłyków (opcjonalnie). Rozgrzej patelnię do grillowania i grilluj mięso z obu stron.
Podawaj z chlebkiem pita i sosem jogurtowym.




Szafranowy ryż


Składniki:

Ryż długoziarnisty – 400g
Szafran – szczypta
Kumin mielony – 1 łyżeczka
Cynamon – 1 laska
Oliwa z oliwek – 1 łyżka
Sól


Wykonanie:

Odmierz wodę do ugotowania ryżu w proporcjach 1,5 szklanki wody na 1 szklankę ryżu. Dodaj do wody szafran, kumin, laskę cynamonu i zagotuj. Gdy woda będzie wrzeć wsyp do niej ryż i gotuj przez 3-4 minuty. Po tym czasie zredukuj ogień i pozostaw pod przykryciem na 10-15 minut aż ryż wchłonie cała wodę. Pod koniec dodaj oliwę z oliwek, wymieszaj, wyłącz ogień i pozostaw pod przykryciem na kolejne 10 minut.



Pieczone warzywa


Składniki:

Bakłażan – 1 sztuka
Cukinia – 2 sztuki
Papryka – 2 sztuki
Cebula – 1 sztuka
Pomidory – 2 sztuki
Nasiona kopru włoskiego – 1 łyżeczka
Kolendra mielona – 1 łyżeczka
Oliwa z oliwek – 100g

Wykonanie:

Rozgrzej piekarnik do 200 stopni. Warzywa umyj, pokrój w ćwiartki lub na mniejsze kawałki i przełóż na blachę do pieczenia. Skrop obficie oliwą z oliwek i posyp przyprawami. Piecz przez 30 minut, odwracając od czasu do czasu.





Kuskus z warzywami


Składniki: 
Kuskus – 500g
Ciepła woda – 600ml
Sól – 1 łyżeczka
Oliwa z oliwek – 2 łyżki
Masło klarowane – 1 łyżeczka

Wykonanie:

Rozgrzej piekarnik do 180 stopni. Przełóż kuskus do naczynia żaroodpornego i zalej wodą zmieszaną z solą. Wszystko dokładnie wymieszaj i odstaw na 5 minut. Po tym czasie wstaw naczynie do piekarnika i piecz przez 15 minut. Pod koniec pieczenia dodaj masło klarowane i wszystko wymieszaj.
Podawaj z pieczonymi warzywami.




Pomidory zapiekane z kaszą bulgur


Składniki:

Pomidory – 4 sztuki
Cebula – 1 sztuka
Czosnek – 2 ząbki
Orzechy piniowe – 1 łyżka
Oliwa z oliwek – 2 łyżki
Mielony cynamon – 1 łyżeczka
Suszona mięta – 1 łyżeczka
Przyprawa Ras el Hanout – 1 łyżeczka
Kasza bulgur – 100g

Wykonanie:

Kaszę ugotuj w lekko osolonej wodzie, a gdy przestygnie wymieszaj z suszoną miętą, cynamonem i przyprawą. Na patelni rozgrzej oliwę i podsmaż na niej drobno posiekaną cebulę i czosnek. Następnie dodaj drobno posiekane orzeszki pini i podsmaż. Do cebuli dodaj kaszę razem z przyprawami i wszystko dokładnie wymieszaj.
Wydrąż pomidory i faszeruj kaszą. Piecz w 180 stopniach przez 25-30 minut.