wtorek, 1 sierpnia 2017

Gulasz i kuchnia węgierka


Gulasz z papryką



Składniki:

Mięso wołowe na gulasz np. antrykot – 500g
Ostra kiełbasa np. węgierska lub chorizo – 100g
Czerwona papryka – 2 sztuki
Pomidor – 1 sztuka
Suszona papryczka chili – 1 sztuka
Czerwone wino – 200ml
Czosnek – 2 ząbki
Cebula – 1 sztuka
Ziele angielskie, liść laurowy, sól, pieprz
Natka pietruszki

Wykonanie – gulasz:

Mięso kroimy w równą kostkę. Na rozgrzanej patelni podsmażamy pokrojoną w kostkę kiełbaskę z suszoną papryczką chili i drobno posiekaną cebulą i czosnkiem. Następnie dodajemy pokrojone w kostkę mięso, liść laurowy, ziele angielskie i całość podsmażamy. Kiedy mięso będzie podsmażone i „odda” trochę wody, dolewamy do niego wino i ½ szklanki wody. Całość dusimy pod przykryciem przez 1 godzinę, mieszając od czasu do czasu. Następnie dodajemy pokrojoną w kostkę paprykę i pomidora. Całość dusimy jeszcze około 2 godziny, tak aby mięso było miękkie. Sos doprawiamy do smaku solą, pieprzem i posypujemy natką pietruszki.


Podczas krótkiego wypadu na Węgry miałam okazję spróbować wielu znakomitych dań kuchni węgierskiej - gulaszu, paprykarza, zupy rybnej halaszle i moich ulubionych langoszy. 
Jeśli akurat będziecie w Budapeszcie, koniecznie zajrzyjcie do restauracji Hungarikum Bisztro.
Pyszne jedzenie, ogromne porcje i przesympatyczna obsługa. Polecam zrobić wcześniej rezerwację.











poniedziałek, 24 lipca 2017

Sałatka z bobem, łososiem i awokado

Sałatka z bobem, łososiem i awokado

Składniki - 2 porcje:

Sałat zielona - 2 garści
Awokado - 1 sztuka
Łosoś wędzony - 200g
Bób pieczony lub ugotowany - 200g 
Werbena cytrynowa - kilka listków
Oliwa z oliwek - 2-3 łyżki
Sok z 1/2 cytryny
Miód - 1 łyżka
Sól, pieprz

Wykonanie:

Przygotowanie sałatki rozpoczynamy od ugotowania (w osolonej wodzie) lub upieczenia (w 200 stopniach) bobu, a następnie obrania go ze skórki. 
W misce mieszamy sałatkę, awokado pokrojone w paski, kawałki łososia i bób. Do sałatki dodajemy liście werbeny cytrynowej, sól i pieprz. Całość zalewamy sosem przygotowanym z oliwy z oliwek, miodu i soku z cytryny. 


wtorek, 18 lipca 2017

Pęczakotto z bobem, pieczarkami i ricottą

Pęczakotto z bobem, pieczarkami i ricottą




Składniki – 2 porcje:
Pęczak – 200g
Marchewka –  1/3 sztuki
Cebula – 1/3 sztuki
Seler naciowy – ½ łodygi
Czosnek – 2 ząbki
Wywar warzywny z: 1 marchewka, 1 cebula, 2 łodygi selera naciowego + 2 szklanki wody
Wino białe wytrawne – 150ml
Masło – 1 łyżka
Ser parmezan – 1 łyżka potartego
Bób –400g
Pieczarki - 6 sztuk
Ser ricotta - 200g
Pomidorki koktajlowe - kilka sztuk
Oliwa do smażenia i oliwa do upieczenia bobu.
Sól, pieprz
Świeży tymianek

Wykonanie:

Gotujemy wywar z 1 marchewki, 1 cebuli i 2 łodyg selera naciowego.
Bób myjemy i przekładamy go na blachę do pieczenia. Skrapiamy go delikatnie oliwą z oliwek i posypujemy solą. Bób pieczemy przez 25-30 minut w 200 stopniach. Po tym czasie obieramy go ze skórki. 
W międzyczasie drobno siekamy 1/3 marchewki, 1/3 cebuli i ½ łodygi selera. Składniki podsmażamy na rozgrzanej oliwie z oliwek z czosnkiem i świeżym tymiankiem, uważając aby czosnek się nie przypalił. Dodajemy pieczarki pokrojone w plasterki i smażymy. Następnie dodajemy pęczak i prażymy, aż stanie się delikatnie przezroczysty.
Pęczak  rozkładamy równomiernie na patelni i zalewamy winem, a następnie wywarem warzywnym. Sprawdzamy czy wywar dokładnie zakrywa kaszę. NIE MIESZAMY!!!
Przykrywamy pęczak i pozostawiamy na wolnym ogniu, aby wchłonął cały płyn. W połowie gotowania dodajemy bób. Całość delikatnie mieszamy, wyciągamy gałązki tymianku i pozostawiamy do całkowitego wchłonięcia płynu.
Kiedy tak się stanie, dodajemy masło, ricottę i starty parmezan. Doprawiamy do smaku solą i świeżo mielonym pieprzem. Całość dokładnie mieszamy.
Pozostawiamy pod przykryciem na około 5 minut (nie gotujemy). Przekładamy na talerze i dekorujemy pomidorkami koktajlowymi i świeżym tymiankiem.


wtorek, 4 lipca 2017

Salsa z pieczonej papryki i suszonych pomidorów

Salsa z pieczonej papryki i suszonych pomidorów


Składniki:

Czerwona papryka - 3 sztuki
Suszone pomidory - 6 sztuk
Orzechy pini (słonecznik) - 2 łyżki
Oliwki - 10 sztuk
Świeża bazylia - kilka listków
Sok z 1/2 cytryny
Skórka z 1/2 cytryny
Oliwa z oliwek - 4-5 łyżek
Czosnek - 2 ząbki
Sól, pieprz

Wykonanie:

Paprykę umyć, osuszyć i piec w piekarniku nagrzanym do 200 stopni, do momentu, aż skórka będzie czarna. Następnie paprykę przełożyć do foliowych woreczków i obrać ze skóry. 
Gotową paprykę drobno posiekać i wymieszać z pokrojonymi drobno suszonymi pomidorami i oliwkami. Dodać drobno posiekany czosnek, prażone orzeszki pini (lub słonecznik), sól, pieprz i posiekaną bazylię. Całość doprawić do smaku sokiem i skórką z cytryny. 


czwartek, 29 czerwca 2017

Kotlety z kaszy jaglanej i batatów

Kotlety z kaszy jaglanej i batatów

Składniki:

Kasza jaglana - 100g
Bataty - 2 sztuki
Marchew - 1 sztuka
Mąka - 3-4 łyżki
Jajko - 1 sztuka
Olej rzepakowy - 1 łyżka
Natka pietruszki - 1/2 pęczka
Pestki dyni - 2 łyżki
Sól, pieprz

Wykonanie:

Bataty i marchewkę obieramy, kroimy w kostkę a następnie skrapiamy olejem i pieczemy przez 45 minut w 180 stopniach (do miękkości). W między czasie gotujemy kaszę jaglaną.
Upieczone warzywa rozdrabniamy widelcem (lub miksujemy w blenderze) razem z kaszą. Dodajemy posiekaną natkę pietruszki, prażone pestki dyni, sól i pieprz. Wszystko mieszamy z jajkiem i mąką. 
Formujemy kotleciki, które pieczemy przez 40-45 minut w 180 stopniach.
Podajemy z ulubionymi dodatkami. 



niedziela, 18 czerwca 2017

Tabbouleth

Tabbouleth

Składniki:

Kasza bulgur – 60g
Sok z 2 cytryn
Duży pęczek natki pietruszki
Cebulka/szczypiorek – 4 sztuki
Oliwa z oliwek – 2 łyżki
Zielony ogórek – ½ sztuki
Pomidor – 1 sztuka
Sól, pieprz

Wykonanie: 

Kaszę bulgur przepłukać w zimnej wodzie, a następnie ugotować w osolonej wodzie z sokiem z 1 cytryny. Do ugotowanej i przestudzonej kaszy dodać drobno pokrojonego ogórka, pomidora, cebulkę i posiekaną natkę pietruszki. Wszystko doprawić do smaku solą, pieprzem, oliwą i pozostałym sokiem z cytryny. 


poniedziałek, 5 czerwca 2017

Pieczony stek z kalafiora z kaszą pęczak i czarną soczewicą



Pieczony stek z kalafiora z kaszą pęczak i czarną soczewicą



Składniki – 2 porcje:

Kalafior – 2 kawałki o grubości 1,5 cm
Kasza pęczak – 100g
Czarna soczewica – 100g
Suszone pomidory – 2-3 sztuki
Rzodkiewka – 2-3 sztuki
Parmezan – kilka płatków do posypania
Sól, suszone płatki chili, oregano
Oliwa z oliwek – 2-3 łyżki

Wykonanie:

Kaszę pęczak i soczewicę ugotować w lekko osolonej wodzie aż będą miękkie. W między czasie kalafiora skropić oliwą z oliwek i posypać przyprawami: suszonymi płatkami chili i oregano. Kalafiora piec w 180 stopniach przez 25-30 minut.  Pod koniec pieczenia kalafiora dodać do niego rzodkiewkę pokrojoną w plasterki i piec przez 5 minut.
Ugotowany pęczak wymieszać z soczewicą i częścią suszonych pomidorów. Doprawić do smaku solą i oregano. 
Wszystkie składniki ułożyć na talerzach, posypać pozostałymi suszonymi pomidorami, płatkami parmezanu i polać tahini z siemienia lnianego. 



piątek, 2 czerwca 2017

Deser z kaszy jaglanej z mango



Deser z kaszy jaglanej z mango



Składniki – 2 porcje:

Kasza jaglana – 100g
Mleko – 2 szklanki
Awokado – ½ sztuki
Banan – 2 sztuki
Kakao – 3 łyżki
Miód – 2 łyżki
Mango – 1 sztuka
Płatki kokosowe – garść

Wykonanie:

Kaszę jaglaną przepłukać, a następnie ugotować na mleku z miodem. Gdy kasza wystygnie, zmiksować ją na gładki krem z awokado, bananami i połową mango. Do masy dodać kakao i całość dokładnie wymieszać.
Krem przełożyć do miseczek i udekorować pozostałym mango i płatkami kokosa.