wtorek, 24 listopada 2015

Burgery z serem halloumi i grillowanymi warzywami

Domowe hamburgery  z serem halloumi i grillowanymi warzywami



Składniki – bułeczki:

Mąka pszenna – 400g
Mąka żytnia – 200g
Drożdże – 20g
Woda – 400ml
Olej rzepakowy – 50ml
Sól – 1 łyżeczka
Cukier – ½ łyżeczki
Suszone pomidory – 5 sztuk
Pestki dyni – 2 łyżki
Żółtko – 1 sztuka
+ białko do posmarowania

Składniki – mięso na hamburgery:

Mięso wołowe mielone – 500g (można użyć mięsa wołowego i wieprzowego)
Jajko – 1 sztuka
Bułka tarta pełnoziarnista (ja przygotowuję sama z ciemnego pieczywa) – 50g
Czosnek – 2 ząbki
Mięta – 2 łyżki posiekanej
Sól, pieprz, ostra papryka

Składniki – sos:

Jogurt naturalny – 200g
Sos piri – piri (lub pasta harrisa) – ½ łyżeczki

Składniki:

Ser halloumi
Bakłażan
Papryka
Sałata
Ogórki kiszone lub w marynacie np. curry

Wykonanie – bułki:

Drożdże rozpuszczamy w ciepłej wodzie z dodatkiem cukru i soli. Do dużego naczynia przesiewamy mąkę pszenną i żytnią, dodajemy zaczyn z drożdży, olej i żółtko jaja. Ciasto zagniatamy tak długo, aż zacznie „odchodzić od ręki”. Następnie dodajemy pestki dyni i pokrojone w kostkę suszone pomidory. Ciasto pozostawiamy w ciepłym miejscu na około godzinę do wyrośnięcia.
Po tym czasie formujemy ręką kulki i układamy w odstępach na blasze. Bułeczki smarujemy białkiem jaja  i posypujemy pestkami dyni lub siemieniem lnianym.
Pieczemy przez około 25 - 30 minut w temperaturze 180 stopni. Po tym czasie sprawdzamy patyczkiem, czy ciasto jest już upieczone – patyczek musi być suchy.

Wykonanie – hamburgery:

Zmielone mięso wołowe lub wieprzowo-wołowe mieszamy z jajkiem  i bułką tartą. Dodajemy przyprawy, przeciśnięty czosnek i posiekaną miętę. Całość mieszamy i formujemy płaskie, okrągłe kotleciki.
Pieczemy w piekarniki nagrzanym do 180 stopni na ruszcie, przez 20 minut. Następnie włączamy opcję grilla i grillujemy około 5-10 minut, w zależności od mocy piekarnika i grubości kotlecików.

Wykonanie – sos:

Jogurt mieszamy z sosem piri-piri lub harissą. Można użyć innego ostrego dodatku do sosu np. pasty ajvar lub dodać drobno posiekaną papryczkę chili.

Ser halloumi i bakłażana kroimy w plastry. Paprykę kroimy na ćwiartki. Ser i warzywa grillujemy na patelni grillowej lub w piekarniku, delikatnie posmarowane oliwą z oliwek.
Gdy wszystkie składniki będą gotowe układamy je warstwami w bułkach.

Smacznego :)